hmmm..

Igår var jag å Viggo på tävling igen , denna gången gick det inget vidare. Han nosade mycket och kändes ofokuserad, släpade på fria följet och jag fick använda MÅNGA Dkn vilket jag inte gillar .
I träning använder vi dem aldrig för där ska det utföras på rätt sätt annars gör vi om, men tycker det kan vara bra i tävlingssituationer som extra påminnelse/stöd om vi tappar bort oss men inte så många som det blev i går. På den här tävlingen fick jag använda DK för bla bytena i fjärren ett moment som vi på förra tävlingen fick en 9a och då är det ju nåt som inte stämmer...Jag tror jag skulle behöva tävla oftare än vad jag gör - men just nu finns inte tid till det så jag bittrar ihop och kommer igen ;)
Jag håller på att lära mej "tänka nytt" och har en spännande resa framför mej som innehåller ord som belöningsplacering,kriterier, förberedande,klossen,bakdelskontroll...efter vissa pass så snurrar det i huvudet på matte men det är SÅ kul !
Detta passar mej eftersom man aldrig hamnar i "konflikt" med hunden i träning . Blir det fel bryter man och gör om helt enkelt . Viggo och jag har nog bla provat alla modeller/träningssätt som finns när det gäller vittring. Det sista nu är att han ska få likvärdig belöning även för fel pinne för att bli tryggare i att välja rätt pinne . Han är som sin matte - rädd för att göra fel ;)
Han har sedan dess tagit rätt pinne de senaste 10 tillfällena...
Detta var en väckarklocka för mej eftersom jag i introduktionen bara kände NEJ jag kan väl inte belöna för nåt som inte är rätt ?!?!?! Men det funkar ju och då köper jag det helt ut :)
Så nu ska jag gå in på SBks sida och titta efter fler tävlingar för ge upp - det gör vi inte ;)

Tjingtjing !

Fast visst kan man bli lite trött ibland ;)..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0