fasanjakt

Nu har jag varit på min första Fasanjakt . Det var en Tackjakt för de som hjälp till under året och  jag fick följa med min uppfödare Marie-louise som i många år varit med på dessa jakter .
Det var en spännande upplevelse och jag som trodde att jag skulle gå hack i häl på Marie-louise fick en smärre chock när jag fick Indy i handen och en egen skytt att följa ;)
Rätt in i hetluften så att säga ! . Indy är 11 år och superrutinerad så det var bara att hänga med henne , hon hjälpte mej så fint <3
Första såten stod vi nedanför en liten brant intill ett fält och jag måste erkänna att pulsen steg ett snäpp när man hörde att stöthundarna började röra på sej och inte många minuter därefter började fasanerna lyfta och skott brinna av .  Det tog ingen stund tills vi fick apportera vår första fasan :)
Det var ett ruskväder heeela dagen , det blåste och regnade nerifrån och upp och uppifrån ner . Det gick åt ett antal strumpor och ombyte med kläder. Sammantaget under dagen sköts det 50 fasaner .
Kvällen avslutades med god mat och en stunds prat innan campingstugans säng lockade oss .
Det var en härlig upplevelse att få se alla dessa hundar arbeta för samma sak , så målinriktade , sammarbetsvilliga och vilken ARBETSLUST!
Jag hoppas det blir fel tillfällen !
Viggo och mio var med i bilen och fick komma ut i pauserna . Mio fick göra en vindövning på en av fasanerna som ML lagt in i ett buskage . Vi passerade förbi ett par ggr tills han själv fångade upp vittringen och jobbade sej in och  kom mycket stolt ut med fågeln . PERFEKT !!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Gud vad kul att få följa med på jakt och dessutom låna en hund att arbeta med! :)

2012-02-14 @ 16:22:07
URL: http://dirtdiggers.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0